|
Post by ADMIN TMSR on Nov 2, 2011 9:28:53 GMT -5
Apakah yang dimaksudkan merancang sumber teknologi sebelum pengajaran bermula. Mengapa kita perlu merancang? Apakah cabaran dan rintangan yang bakal dihadapi sekiranya berlaku perkara yang tidak dijangkakan?
|
|
|
Post by idarsujanakdd2 on Nov 2, 2011 10:07:01 GMT -5
pada pemahaman saya, merancang sumber teknologi sebelum pengajaran bermula merangkumi apa yang akan diajar (lesson plan), teknik pengajaran, penggunaan teknologi yang sesuai dan bagaimana mengintegrasikan teknologi dalam proses p & p. Ia melibatkan proses perancangan yang teliti di peringkat sekolah dan daerah, dan peringkat guru.
perancangan di peringkat sekolah dan daerah adalah peringkat tertinggi di mana untuk sesuatu inisiatif berjalan lancar ia memerlukan sokongan dari pihak atasan seperti PPD dan pentadbir sekolah. Sebagai contoh sekolah perlu menyediakan alatan, latihan untuk melaksanakan teknologi dlm p&P.
Perancangan dari pihak guru juga penting dalam P&P kerana ia akan melicinkan proses pengajaran sekaligus menjimatkan masa, tenaga dan wang. Sebagai contoh...bahan-bahan bantu mengajar tak perlu lagi disediakan secara hardware oleh guru sebaliknya disiapkan dalam bentuk slide atau powerpoint yang mudah dibawa ke mana-mana.
|
|
|
Post by sitimashitahkdc4 on Nov 2, 2011 10:20:46 GMT -5
pendapat saya pula MERANCANG SUMBER TEKNOLOGI itu adalah mencari,menyusun atur dan memproses semua maklumat yang akan di gunakan dalam p&p seperti mencari maklumat dari internet ataupun cd ...semua ini bergantung kepada lesson plan yang di rancang yang mengandungi perancangan penginteegrasian TMK dalam p&p
Mengapa kita perlu merancang ?? Supaya apa yang kita ingin murid capai = objektif , akan berjaya di capai....mungkin dlm proses ini kita boleh memilih bahan untuk sumber yang sesuai dengan tajuk yang kita ingin ajarkan ....dalam masa yang sama kita juga boleh bersedia seandainya bahan yang kita ingin gunakan itu bermasalah dsbnya
|
|
|
Post by idarsujanakdd2 on Nov 2, 2011 10:42:14 GMT -5
Saya suka topik ni...ada pengetahuan sikit mengenai topik ini...Disini saya nak share apa yang saya faham...
dari segi cabaran dan rintangan dapat saya katakan: 1) perkembangan teknologi yang terlampau pantas mungkin menyebabkan apa yang ada pada hari ini tidak lagi relevan 2-3 tahun lagi. oleh itu dari segi perancangan, ia harus disemak semula setiap tahun semasa proses belanjawan (cth: membeli peralatan teknologi terkini).kita terpaksa berbelanja dalam membeli alatan yang baru...melibatkan kos lagi
2) tahap kemahiran guru dalm bidang teknologi. sebagai contoh guru yang telah lama mengajar kurang pendedahan dlm penggunaan ICT jadi kurang mahir dalam membuat perancangan berdasarkan iCT.Maka timbul masalah untuk mengintegrasi ICT dalam P&P.Sebagai contoh di sekolah saya...guru-guru 'senior' amat fobia utk mengaplikasikan ICT dalam P&P>Mereka rela menggunakan cara tradisional- 'chalk n talk'
c. Jurang digital-apa yang saya tahu terdapat perbezaan ketara antara dari segi taburan dan penggunaan ICT diantara semenanjung, sabah dan Sarawak...kesannya integrasi ICT dalam P&P x dapat dijalankan secara menyeluruh.
dan akhir sekali...pendapat sayalah...ancaman siber...contohnya virus. Ia akan memusnahkan perancangan yang telah dibuat dalam sekelip mata..kita harus bersedia...hehe..
|
|
|
Post by sitimashitahkdc4 on Nov 2, 2011 10:46:43 GMT -5
betul...betul...viruslah merupakan ancaman terbesar yang perlu kita tangani dengan sewajarnya...ada apa2 idea tak ye yang nak menghalang dr dapat virus ni.??
|
|
|
Post by badrunnisahkdc4 on Nov 2, 2011 11:11:45 GMT -5
Saya bersetuju dengan pendapat kak imamasyitahkdc4. hari ni barulah dapat sedikit hint bagaimana nak merancang sumber teknologi.
|
|
|
Post by noornazilawatikdc3 on Nov 2, 2011 12:12:15 GMT -5
apa yg saya faham perkataan sumber teknologi itu ialah:bhn abm (alat bantu mengajar) yg b'kaitan dgn teknologi/ict spt kmptr, video, slide show,& alatan2 b'kaitan dgnnya. merancang sumber teknologi sblm p&p b'mula pula b'mksud:rancangan awal yg mengambilkira p'gunaan abm/sumber teknologi tersebut adakah sesuai dilaksanakan pd set induksi, pada peringkat perkembangan p&p @pun pd peringkat penutup..(spt yg dirncg dlm RPH). perancangan yg lain spt memastikan dimana, pd bila @ b'fungsikah sumber teknologi itu hendaklah diambil kira. mengapa kita perlu merancang?krn sgl p&p yg melibatkan p'ggunaan sumber teknologi dpt menarik minat, minda, m'perkembangkan idea murid2 sekaligus ia dpt m'beri keseronokan belajar bkn saja kpd murid2 malah guru itu sdr.p'gunaan sumber yg dilaksanakan tanpa perancangan yg rapi blh menyebabkan sesuatu ilmu itu kurang b'jaya @ gagal dismpaikan dgn jayanya. antara cabaran & rintangan yg bakal dihadapi sekiranya berlaku perkara yang tidak dijangkakan ialah virus, kegagalan skrin b'fungsi,kegagalan guru m'aplikasikan sumber itu sdr, kehilangan data yg disimpan & ketiadaan sumber elektrik blh b'laku bila2 shj.oleh itu,kita sbg guru hendaklah b'siap sedia spt kata pepatah "sediakan payung sblm hujan"..
|
|
|
Post by zuhanakdc2 on Nov 2, 2011 19:18:17 GMT -5
perancangan penting dalam pelaksanaan dan pengintegrasian teknologi dalam prndidikan,perancangan penggunaan teknologi dlm bilik darjah merangkumi apa yang akan di ajar,bagaimana ia di ajar,teknologi apa yang di gunakan untuk mengintegrasikan teknologi dalam proses p&p.perancangan ini melibatkan 2 peringkat iaitu peringat sekolah dan daerah dan seterusnya peringkat guru.
|
|
|
Post by roslinakdd1 on Nov 2, 2011 21:10:12 GMT -5
melalui pemahaman saya; perancangan yg bermula dr apa yg akan diajar serta teknologi yg akan digunakan. Teknologi x shj komputer ttp peralatan it yg lain spt audio. Perancangan amat ptg krn ia akan melincinkan proses p&p serta kita blh menjangka apa akan berlaku secara kasar. Rintangan dgn penggunaan teknologi memang tinggi krn kita berdepan dgn teknologi yg kita sendiri tidak mahir. Ada kalanya masalah dpt diselesaikan dgn menekan key pad ttp ada yg memerlukan bantuan org lain. Cth ketika menggunakan projektor suara tidak keluar, adakala tak ada signal ant laptop dgn projektor.......ini adalah ant cabaran yg mencabar kesabaran sesorg guru....yg pd masa sama muridnya juga membuat bising ketika dia sdg membaiki masalah
|
|
|
Post by amboaziahkdc3 on Nov 2, 2011 23:06:13 GMT -5
Apa yg sya fhm, kita kna rncag dlu apakah sumber teknologi yg akn kita gunakan sblm P&P dijalankan.x blh la semborono jer nk guna sumber last minutes nanti sesi oengajaran jd kelam kabut dan tiada kesediaan mengajar. Klu kna ada plan A dan plan B sbb jika brlku perkra yg x diingini spt line internet x dak ke ape ke...
|
|
|
Post by modinkdc3 on Nov 2, 2011 23:13:51 GMT -5
maksudkan merancang sumber teknologi sebelum pengajaran bermula. -bahan teknologi sbg salah satu bahan bantu mencapai objektif -bersesuaian dengan tajuk -pastikan bahan boleh dgunakan -mahir dalam mengendalikanya -tiada sebarang gangguan ketika digunakan -kelengkapan yang cukup -memastikan menarik minat murid
Mengapa kita perlu merancang? -sebagai persediaan untuk mencapai objektif p&p
Apakah cabaran dan rintangan yang bakal dihadapi sekiranya berlaku perkara yang tidak dijangkakan? -bersedia menggunakan altenatif lain
|
|
|
Post by faisalkdc3 on Nov 3, 2011 1:05:23 GMT -5
betul...betul...viruslah merupakan ancaman terbesar yang perlu kita tangani dengan sewajarnya...ada apa2 idea tak ye yang nak menghalang dr dapat virus ni.?? baru je kene virus kat PC dalam dewan kuliah DKS 2.3... semua fail yg berfolder habis takleh bukak... so hati2... hehe
|
|
|
Post by faisalkdc3 on Nov 3, 2011 1:06:47 GMT -5
maksudkan merancang sumber teknologi sebelum pengajaran bermula. -bahan teknologi sbg salah satu bahan bantu mencapai objektif -bersesuaian dengan tajuk -pastikan bahan boleh dgunakan -mahir dalam mengendalikanya -tiada sebarang gangguan ketika digunakan -kelengkapan yang cukup -memastikan menarik minat murid Mengapa kita perlu merancang? -sebagai persediaan untuk mencapai objektif p&p Apakah cabaran dan rintangan yang bakal dihadapi sekiranya berlaku perkara yang tidak dijangkakan? -bersedia menggunakan altenatif lain sangat setuju denga modin... bagus dan bernas sungguh ideanya...
|
|
|
Post by mohdfazalikdc6 on Nov 3, 2011 3:22:34 GMT -5
maksud merancang ialah menyediakan bahan menggunakan perisian seperti powerpoint, video dan sebagainya sebelum bermula p&p...perlu merancang kerana mahu p&p berjalan lancar...halangan yang mungkin berlaku ialah ketiadaan elektrik..jadi cara mengatasinya ialah dengan merancang plan B dengan menggunakan ABM/BBM.......
|
|
salwakdd2
Full Member
ada aku kisah....
Posts: 120
|
Post by salwakdd2 on Nov 3, 2011 3:40:07 GMT -5
Salam...
Pada pendapat saya merancang buan hanya terletak pada teknologi tetapi juga -isi pelajaran -teknik pengajaran -bahan bantu mengajar -pengukuhan -pengayaan -pemulihan
Semua faktor di atas kita perlu rancang mana tahu..tiba-tiba ada pemantauan di sekolah oleh pihak -pihak berwajib..masa itu mula lah kelam kabut... sebagai guru kita perlu sentiasa bersedia dengan apa jua situasi...
|
|